Monday, August 3, 2009

Perihal Perwira Dan Ibu Tunggal

Kalau tak salah aku, Buletin Utama TV3 yang disiarkan pada hari Jumaat (31hb. Ogos 2009) menyentuh isu ibu tunggal yang mengatakan sewa PPRT oleh kerajaan Selangor amat tinggi. Okey, kat sini aku nak tegaskan bahawa aku bukanlah membenci ibu tunggal sebab mak aku pun ibu tunggal dan aku bukanlah pro mana-mana pihak. Cuma aku rasa benda yang ditayangkan tak lebih daripada 'senjata' kotor oleh pemain politik. Muak siot!

Paling best, aku terkedu bila pegawai zakat yang ditemu-ramah mengatakan ada rumah yang didiami oleh sebilangan ibu tunggal tu mempunyai ASTRO. Okey, mampu pakai ASTRO, tu 1 hallah, siap ada yang berkereta tapi masih nak komplen pasal sewa yang cuma bernilai RM250 terlalu tinggi buat diorang, tu lagi kelakar. Ironinya, siap nak minta bantuan zakat. 

Nak tambah lagi menarik, ada pulak 'perwira-perwira' daripada parti tertentu yang nak tunjuk hebat dengan turut sama mendengar keluhan ibu-ibu tunggal ni. Itu salah, ini salah, kata diorang. Tak patutlah, sepatutnya pegang dengan janji yang dilontarkanlah... tambah diorang lagi. Logiklah sikit brader, kalau dah mampu nak bayar ASTRO, pakai kereta, sungguhpun benda alah tu hanya benda biasa atau yang 'patut' ada zaman sekarang ni tapi fikirkanlah, ramai lagi yang memerlukan bantuan daripada pihak zakat. Ni diorang dah mampu pakai ASTRO, ada kereta, macam mana pulak dengan orang yang rumah tunggu masa nak runtuh? Orang yang mempunyai anak yang belajar pada waktu malam yang hanya diterangi dengan pelita? Tak fikir ke pasal semua tu? Tahu nak komplen, nak hentam. Lagipun tu baru RM250 yang aku rasa lagi murah daripada haraga baju yang dipakai oleh ibu-ibu tunggal tersebut semasa ditemu-ramah.

Yang si perwira-perwira tu lak, cuma tahu nak ambik kesempatan. Ada isu menarik jer, yang boleh dihentam, terus tampil ke hadapan. Brader, kalau pun nak tunjuk hero, bukan ni caranya. Gunakan kredibiliti, tunjukkan kebolehan memimpin dengan telus, 1 hari orang akan memandang gak. Rakyat ada telinga, ada mata, kalau setakat ambik kesempatan tanpa tunjukkan kebolehan sebenar, aku rasa tu tak lebih daripada sifat iri hati. 

Komfem lepas ni orang akan labelkan aku sebagai pembangkang, pro Pakatan Rakyat-lah... Biarlah, janji aku jujur.  Yang salah aku tetap kata salah, tak kiralah UMNO, MIC, MCA, GERAKAN, KEADILAN, DAP mahupun PAS,  tu yang pasti!

No comments:

Post a Comment