Monday, August 3, 2009

Persoalan


"Aku nak riot ni sebab bapak kau suruh! Dia cakap kau ni penakut... lepas ni dia kahwinkan aku dengan kakak kau!"

"Eh, kenapa kau sibuk-sibuk nak tulis pasal demonstrasi tu?" tanya seorang kawan kepada aku. Aku hanya diam seribu bahasa. Malas aku nak menjawab persoalan yang aku rasa membosankan. Suka hati akulah, blog aku, aku nak tulis tentang nenek boleh terbang ke, awek aku cantik ke mahupun tentang betapa dungunya aku, aku punya pasallah.


Namun persoalan kawan aku tu menimbulkan lagi 1 persoalan dalam benak aku. Kenapa aku lihat ramai rakan remaja yang terlibat dalam demonstrasi tu? Diorang ni faham ke pasal ISA tu? Diorang sedar dan faham ke hala tuju demonstrasi tu? Kenapa ianya diadakan? Ke diorang ni tak lebih daripada nak berseronok? Bukan aku nak menafikan daya intelek diorang tu semua, cuma semua ni hanyalah persoalan yang bermain dalam benak aku ni.

Aku baca laporan akhbar pasal sebutan-sebutan kes yang melibatkan peserta demonstrasi. Ada antara peserta baru berusia 16 tahun. Biar betul? Tak pasal jer terlibat dalam kes macam ni. Patutnya budak tu duduk kat rumah, belajar sebabnya kurang daripada setahun nak mengadap peperiksaaan nasional, yang mana secara tak langsung menjadi landasan untuk dia mencorakkan masa depannya.

Kenapa si pemikir, pencadang dan pelaksana demonstrasi tu tak mengambil kira pasal ni semua? Cuba anak-beranak dia terlibat, anak abang dia ke, anak mak long su dia ke, apa perasaan dia? Okeylah, ambik kira susah untuk memantau setiap orang, tapi yang rakan remaja ni lak kenapa senang sangat nak ikut serta benda macam ni?

1 jer soalan lagi, rakan remaja yang ikut serta dalam demonstrasi tu dah daftar sebagai pengundi ke? Aku yakin, nak-naknya anak Melayu, memang liat nak suruh daftar sebagai pengundi. Alasan, malaslah nak ambik port pasal politik ni. Janji boleh buat kerja sendiri sudah. Mudahnya... tu kan hak! Hak sebagai rakyat Malaysia, korang sendiri yang menafikan hak korang tu tapi kenapa nak sibuk-sibuk berdemonstrasi? Pelik tapi nilah yang sebenarnya terjadi. 

No comments:

Post a Comment